niedziela, 18 września 2016

Lew Tołstoj "Wojna i pokój"; "Война и миръ"



Jeśli miałabym z wszystkich przeczytanych przez siebie książek w życiu, wybrać jedną i polecić ją komuś- bez wahania byłaby to właśnie "Wojna i pokój" Lwa Tołstoja.


Nie czytałam drugiej tak wyjątkowej książki. Naprawdę.. 
Nie chodzi tylko o same historie przedstawionych w niej bohaterów, ale też o niezwykle barwne opisy i sposób w jaki autor rozpracowuje psychikę ludzką. 
Książka od samego początku wciąga niesamowicie. Owszem nie należy do krótkich- bo składa się aż z czterech części, ale czyta się ją bardzo szybko. Dwie pierwsze dzieją się w czasach pokoju, dwie pozostałe- wojny (w czasach wojen napoleońskich). Mamy w niej kilku głównych bohaterów, których losy toczą się na przestrzeni kilku lat. 
Ta największa rosyjska epopeja narodowa doczekała się wielu ekranizacji, w różnych krajach. Najbardziej wierna według mnie jest oczywiście ekranizacja rosyjska, bo amerykanie jak zawsze, musieli dodać swoje fajerwerki, które w efekcie końcowym dość mocno zniekształciły obraz książki. Żadna jednak ostatecznie nie jest w stanie oddać prawdziwego jej charakteru. Trzeba ją po prostu przeczytać. Dodam, że nigdy nie rozpłakałam się nad żadną książką- poza tą jedyną. I to wcale nie nad sceną miłosną, a nad rozmową ojca z córką!. :)) Tołstoj (lub jego żona- bo niektórzy twierdzą że tak naprawdę to ona pisała książki) niesamowicie manewruje uczuciami czytelnika. 
Nie bez powodu Wojna i Pokój znajduje się zawsze w czołówce wszystkich rankingów najlepszych książek na świecie. Niejednokrotnie też była na pierwszym miejscu.  
   W czasach gdy sieciowe księgarnie wciskają nam puste książki celebrytów, warto się postawić i sięgnąć po głębszą literaturę. To wspaniała lektura na długie jesienne wieczory. 
W antykwariacie udało mi się też dostać za grosze ładne wydanie. Dodaje zdjęcia, jeśli ktoś byłby zainteresowany, bo z tego co widziałam, są też na allegro. 





~~Lila~~


  

8 komentarzy:

  1. Od dawna czaję się na tę książkę, ale u mnie w bibliotece ciągle jest niedostępna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja studiuję Rusycystykę, była ta lektura :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super kierunek, zawsze mi się marzył. Ale wybrałam administrację ;D

      Usuń
  3. Od zawsze ciężko zabrać mi się za lekturę w takich klimatach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm nie wiem czy byłaby dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. wow ciekawe i użyteczne informacje. wygląda bardziej piękny i wspaniały. przykro mi zapisać link tutaj. Dziękuję za zrozumienie.
    =========
    obat miom
    obat miom
    obat miom
    obat miom
    obat miom
    =========

    OdpowiedzUsuń
  6. Okładka i ilustracje faktycznie wyjątkowe, jak tylko spotkam, nawet z uboższymi ilustracjami, to przeczytam. ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...